Julkaistu: 7.1.2005

Paratiisi joillekin, pikkurahoja muille

TEKIJÄNOIKEUDEN MERKITYS sekä tekijöille että talouden muille osille vaihtelee suuresti. Esimerkiksi musiikkiala voidaan jakaa tekijänoikeuden kannalta neljään portaaseen

  1. säveltäjät, sovittajat jne.
  2. esittävät taiteilijat
  3. tuottajat (äänilevyjen yms.)
  4. jakelu (mm. radio , kauppa ja tv).

Suomalaisille esittäville taiteilijoille tekijänoikeuskorvaukset ovat toiseksi suurin tulonlähde esiintymiskorvausten jälkeen. Kolmanneksi tulevat rojaltit levynmyynnistä.

Esittävien taiteilijoiden keskimääräinen tekijänoikeuskorvaus vuonna 2003 oli 547 euroa. Vain 83 taiteilijaa ylitti 10 000 euron vuosikorvauksen rajan.

Tekijänoikeuskorvausten osuus ei ole keskimäärin kovin merkittävä tulonlähde säveltäjille ja sanoittajille. Ns. vakavan musiikin tekijöiden tuloista noin 7 prosenttia tuli tekijänoikeuskorvauksista. Kevyen musiikin puolella osuus oli noin 16 prosenttia. Tosin tekijäkohtainen vaihtelu on erittäin suurta.

Musiikista maksettavat korvaukset riippuvat siitä, soiko kappale esimerkiksi tele-visiossa tai kulman kuppilassa. Viime vuosien eniten soitettu tekijänoikeusmaksullinen kappale on ollut Rauli Badding Somerjoen säveltämä ja Arja Tiaisen sanoittama Paratiisi. Miljoonia sekään ei tahkoa, koska se soi pääosin ns. pikkumaksujen ryhmässä, eli ravintoloissa ja tansseissa.

Lähde:
Pönni Veijo, Tuomola Martti & Teosto (2003), Anna mulle tähtitaivas, Selvitys suomalaisen musiikkitoimialan taloudesta ja tulevaisuudesta


Päivitetty 7.1.2005