6. Innovaatiotoiminnan harjoittaminen laajan innovaatiokäsitteen mukaisesti

Vuosina 2004–2006 tuote- ja prosessi-innovaatioiden kehittämiseen liittyvää innovaatiotoimintaa harjoitti 51 prosenttia tutkimuksen kohteena olleista yrityksistä. Mikäli innovaatiotoimintaan lasketaan mukaan myös markkinointi- ja organisaatioinnovaatiot, innovaatiotoimintaa harjoittaneiden yritysten osuus oli 57 prosenttia yrityksistä. Yrityksistä noin joka kymmenennellä oli kaikkia tutkimuksen tarkoittamia innovaatiotoiminnan osatekijöitä; tuote- ja prosessi-innovaatioita ja näihin liittyviä projekteja sekä markkinointi- ja organisaatioinnovaatioita.

Yrityksistä noin kuudella prosentilla oli markkinointi- tai organisaatioinnovaatioita, mutta ei tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvää toimintaa. Sen sijaan noin 15 prosenttia yrityksistä ilmoitti tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvästä toiminnasta, mutta ei markkinointi- ja organisaatioinnovaatioista.

Vuosina 2004–2006 tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvä innovaatiotoiminta oli edelleen hieman yleisempää teollisuudessa kuin palveluissa. Sen sijaan markkinointi- ja organisaatioinnovaatioita käyttöön ottaneiden osuus oli palvelutoimialoilla hieman suurempi kuin teollisuudessa.

Innovaatioita tehneiden ja innovaatiotoimintaa harjoittaneiden osuudet teollisuudessa ja palveluissa 2004–2006, osuus yrityksistä

Innovaatioita tehneiden ja innovaatiotoimintaa harjoittaneiden osuudet teollisuudessa ja palveluissa 2004–2006, osuus yrityksistä

Lähde: Innovaatiotoiminta 2006, Tilastokeskus

Lisätietoja: Mervi Niemi (09) 1734 3263, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Leena Storgårds


Päivitetty 12.12.2008

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2006, 6. Innovaatiotoiminnan harjoittaminen laajan innovaatiokäsitteen mukaisesti . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 20.1.2020].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/inn/2006/inn_2006_2008-12-12_kat_006_fi.html