Uutisia 23.4.2024

Turkulaiset hallitsivat tilasto-olympialaisten Suomen finaalissa

Tilasto-olympialaisten Suomen kilpailun voittajat on valittu. Yläkoulusarjan voittajat tulevat Turun normaalikoulusta ja lukiosarjan voittajat Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta. Aiemmista vuosista poiketen kansallinen loppukilpailu käytiin videotehtävällä.

Kilpailun molemmissa sarjoissa valittiin viisi parasta joukkuetta.

Yläkoulu:

  • 1. sija  Turun normaalikoulu MATHLETES
  • 2. sija  Turun Lyseon koulu SNOWYHANDS
  • 3. sija  Ressun peruskoulu Helsinki RESSU3
  • 4. sija  Espoonlahden koulu TEAMSAARA
  • 5. sija  Espoonlahden koulu PORKKANAT

Lukio/ammatillinen oppilaitos:

  • 1. sija  Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio MANDARINUM
  • 2. sija  Otaniemen lukio OHOI
  • 3. sija  Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio LÄTSÄT
  • 4. sija  Eurajoen lukio ALGORITHM
  • 5. sija  Tampereen klassillinen lukio LIBERAALIT

Tilasto-olympialaiset on kansainvälinen kilpailu nuorille, ja sen tavoitteena on edistää tilastojen lukutaitoa kiinnostavasti. Kilpailuun ilmoittautui lähes 22 500 nuorta eri puolilta Eurooppaa.

Nyt seitsemättä kertaa järjestettäviin tilasto-olympialaisiin ilmoittautui Suomesta yhteensä 88 joukkuetta ja 213 nuorta. Kilpailussa nuoret tekivät kahden minuutin mittaisen videon, jossa he pohtivat kaikille maille yhteistä aihetta ”Ennen kaikki oli paremmin – totta vai tarua?” 

Kummankin sarjan kaksi parasta joukkuetta jatkaa kilpailua Euroopan-finaalissa, jota varten kansalliseen kilpailuun tehdyt videot tekstitetään englanniksi.

Kaikki palkittavat videot ovat nähtävissä yleisöäänestyksessä, joka järjestetään 16.5.–28.5.2024.

Kilpailutöissä paneuduttiin maailman muuttumiseen

Aiemmista vuosista poiketen finaalitehtävänä oli tuottaa tilastotietoihin pohjautuen video aiheesta ”Ennen kaikki oli paremmin – totta vai tarua?”. ”Tämän vuoksi aihekirjo oli hyvin laaja, sillä taustalla ei ollut vain yhtä tutkimusaineistoa, vaan aihepiiri oli vapaasti valittavissa. Toki monessa kilpailutyössä joukkueiden ajatukset kulkivat samaan suuntaan”, sanoo Tilastokeskuksen kehittämispäällikkö Kaija Ruotsalainen.

Videoissa tarkasteltiin esimerkiksi väestön elinajanodotteen kasvua, koulutustason nousua, talouskehitystä sekä ajankäytössä tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia ihmisten elämään.

Arvioinnissa raati kiinnitti huomiota käsiteltävän aiheen visualisointiin, tilastotietojen esittämiseen, lähdeviittausten selkeyteen, aiheen esittämistapaan ja videoiden audiovisuaaliseen laatuun. “Parhaimmissa töissä yhteiskunnallista kehitystä oli käsitelty tarinallisesti, mikä onkin erinomainen lähestymistapa videomuotoisessa esityksessä”, Ruotsalainen kertoo. 

Yläkoulusarjan voittajajoukkue pohti naisten roolin muuttumista ajan saatossa luovasti toteutettujen animaatiohahmojen avulla. Lukiosarjan voittajien joukkue pohti yleisemmin maailman muuttumista ja tilastotietojen tärkeyttä kehityksen kuvaajina. Myös tässä videossa käsittelytapa oli tarinallinen.

Raati päätti antaa vielä kunniamaininnat kahdelle yläkoulun joukkueelle: Maunulan yhteiskoulun joukkueelle ELIFGERCK ja Maatullin peruskoulun joukkueelle ASIAA.

Asiantuntijaraatiin kuuluivat kehittämispäällikkö Kaija Ruotsalainen ja viestintäasiantuntija Aki Harju Tilastokeskuksesta, professori Pauliina Ilmonen Aalto-yliopistosta sekä kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Johanna Nygård Matemaattisten aineiden opettajien liitosta MAOLista.

Lisätietoja: raadin sihteeri, tietopalvelusuunnittelija Leena Aulaskari p. 029 551 6372, etunimi.sukunimi@stat.fi

Lisätietoa kilpailusta: www.stat.fi/tilasto-olympialaiset