Px-koodisto ammatti (2010)

2431 Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat

Kehittävät ja koordinoivat mainontastrategioita ja -kampanjoita, määrittävät markkinat uusille tuotteille ja palveluille ja tunnistavat ja kehittävät markkinointimahdollisuuksia tuotteille ja palveluille.

Tehtäviä:
- myyntitavoitteiden saavuttamista tukevien mainonnan periaatteiden ja mainoskampanjoiden suunnittelu, kehittäminen ja organisointi
- johdon ja asiakkaiden neuvominen kohdemarkkinoiden tavoittamiseen tähtääviin strategioihin ja kampanjoihin liittyvissä asioissa; kuluttajatietoisuuden luominen ja tavaroiden ja palveluiden ominaisuuksien aktiivinen mainostaminen
- mainostekstien ja mediakäsikirjoitusten kirjoittaminen ja mainostilan hankkiminen tiedotusvälineisiin
- kuluttajatrendien tulkitseminen ja ennakoiminen
- potentiaalisen kysynnän ja markkinoiden ominaispiirteiden tutkiminen uusien tuotteiden ja palveluiden kannalta ja asiaankuuluvien tietojen kuten tilastotietojen keruu ja analysointi
- markkina- ja kulutustutkimusten toteuttaminen tavaroita ja palveluita koskevien markkinointimahdollisuuksien tunnistamiseksi

Esimerkkejä:
- markkinointisuunnittelija
- markkinatutkija
- markkinoinnin asiantuntija
- markkina-analyytikko
- mediasuunnittelija
- markkinointipäällikkö
[1]

Tähän ei kuulu

- markkinointiosaston johtaja (1221)
- myyntiosaston johtaja (1221)
- markkinointiassistentti (4419)
- mainossihteeri (4419) [1]


...