Tästä tilastosta on olemassa uudempi julkaisu

Tuorein julkaisu: Kaupan liikevaihtokuvaaja 2019, toukokuu

Julkaistu: 13.5.2016

Koko kaupan myynti laski maaliskuussa 3,3 prosenttia edellisvuodesta

Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynti laski maaliskuussa 0,8 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Myynti supistui tavaratalokaupassa 3,4 prosenttia, kun puolestaan päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi 2,0 prosenttia. Kaupan päätoimialoista eniten myynti supistui tukkukaupassa, kaikkiaan 6,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Autokaupan myynti puolestaan kasvoi 2,5 prosenttia. Yhteenlaskettuna koko kaupan toimialalla myynti laski 3,3 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta.

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)

Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi maaliskuussa 0,9 prosenttia edellisvuodesta

Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi maaliskuussa 0,9 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Autokaupassa myynnin määrä kasvoi samaan aikaan 2,3 prosenttia. Tukkukaupan myynnin määrä puolestaan väheni 3,0 prosenttia edellisvuodesta. Koko kaupan myynnin määrä supistui maaliskuussa 0,9 prosenttia vuoden 2015 maaliskuuhun verrattuna.

Myynnin määräindeksi lasketaan poistamalla arvoindeksisarjasta hintojen muutosten vaikutus. Hintojen alenemisesta johtuen myynnin määrä kehittyi liikevaihtoa myönteisemmin kaupan toimialoilla lukuun ottamatta autokauppaa.

Myynti kasvoi autokaupassa 7,6 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Vähittäiskaupan ja tukkukaupan myynti laski tammi-maaliskuussa verrattuna vuoden 2015 tammi-maaliskuuhun. Vähittäiskaupassa myynti laski 0,3 prosenttia ja tukkukaupassa 3,2 prosenttia. Autokaupassa myynti sen sijaan kasvoi 7,6 prosenttia edellisvuodesta. Koko kaupan toimialan myynti väheni yhteensä 0,8 prosenttia vastaavalla ajanjaksolla.

Kaupan myynnin ja myynnin määrän vuosimuutokset on ilmoitettu kausitasoittamattomina ja kauppapäiväkorjaamattomina, jolloin esimerkiksi pyhäpäivien vaikutusta ei ole huomioitu. Maaliskuussa myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli huhtikuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. Lisäksi vähittäiskaupan kehitykseen on maalis-huhtikuussa vaikuttanut suurten alennuskampanjoiden ajoittuminen eri kuukausille kuin viime vuonna. Vähittäiskauppojen aukioloajat vapautettiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen osa vähittäiskaupoista on laajentanut aukioloaikojaan.


Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus

Lisätietoja: Seija Karttunen 029 551 2741, palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Mari Ylä-Jarkko

Julkaisu pdf-muodossa (268,6 kt)

Taulukot

Tietokantataulukot

Liitetaulukot

Kuviot
Laatuselosteet
Tietojen tarkentuminen

Päivitetty 13.05.2016

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kaupan liikevaihtokuvaaja [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-0912. maaliskuu 2016. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 23.7.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/klv/2016/03/klv_2016_03_2016-05-13_tie_002_fi.html