Enkät om löner inom lokalförvaltningen
Med enkäten om löner inom lokalförvaltningen insamlas uppgifter om de månads- och timlöner som lokalförvaltningens personal fått. Dessutom samlas uppgifter in om kommunernas och samkommunernas arbetsställen, näringsgrenar, årsverken och var verksamheten är belägen. Enkäten sänds årligen i november till alla kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar.
När det gäller välfärdsområdena och välfärdssammanslutningarna har de ovannämnda uppgifterna om arbetsställena samlats in separat genom Företagsregistrets enkät om arbetsställen. Det är dock möjligt att ange välfärdsområdenas och välfärdssammanslutningarnas nya arbetsställen också i enkäten om löner inom lokalförvaltningen.
Besvara enkäten
På basis av de uppgifter som efterfrågas framställs statistik över löner inom lokalförvaltningen, med hjälp av vilka man bl.a. följer den faktiska löneutvecklingen.
Arbetsmarknadsorganisationerna använder resultaten av enkäten i tjänste- och arbetskollektivavtalsförhandlingar samt vid annan intressebevakning. Resultaten används också i kommunernas och välfärdsområdenas planering.
Så här deltar du
Logga in på blanketten genom att trycka på knappen Besvara enkäten. Du ska använda det användar-id och lösenord som Statistikcentralen skickat dig.
Ange uppgifterna om arbetsställen före uppgifterna om löner.
Instruktionsfiler
Brev som skickats till uppgiftslämnarna
Vi har sänt ett brev till uppgiftslämnarna när enkäten inleddes. Vänligen läs brevet!
Behöver du hjälp?
Vanliga frågor (FAQ)
Dataskydd, rättigheter och skyldigheter
Alla uppgifter som samlats in för statistiska ändamål är sekretessbelagda. Vid hanteringen av uppgifter sörjer man för att ingens integritet eller affärs- eller yrkeshemlighet äventyras. Alla anställda vid Statistikcentralen har undertecknat ett sekretessavtal.