Julkaistu: 31.12.2002

Palvelukaupan esteiden luokittelu

Palvelukaupan esteet poikkeavat jossain määrin tavarakaupan esteistä, sillä esimerkiksi korkeat tullit, tullausmenettelyt, tuontilisenssit, tuontikiintiöt ja tuontikiellot eivät ole palveluille tyypillisiä kaupanesteitä.

Yksi tapa on jakaa palvelukaupan esteet palveluntarjoamisen eri vaiheiden mukaan, joita ovat toiminnan aloittaminen, panosten käyttäminen, myynninedistäminen, jakelu, varsinainen myynti ja myynnin jälkeinen palvelu.

Toinen vaihtoehto on jakaa esteet sääntelystä johtuviin esteisiin ja markkinoihin ja kulttuurisiin tekijöihin liittyviin tyypillisiin kaupanesteisiin seuraavasti:

Sääntelystä johtuvat esteet

  • oikeusjärjestyksen monimutkaisuus
  • oikeusjärjestysten väliset erot (työ-, verotus-, kirjanpito- ja yrityslainsäädäntö ym.)
  • sääntelyn läpinäkymättömyys (markkinoiden ei-avoimuus)
  • sääntelyn toimeenpanon läpinäkymättömyys (ei-avoimuus)
  • toiminnan aloittamisen hallinnolliset säännöt ja säädökset
  • useilla toimialoilla toimimiseen liittyvät rajoitukset
  • palveluntarjoamisen oikeudelliseen muotoon kohdistuvat vaateet
  • kansalliset testit ja standardit
  • ammattijärjestöjen pakolliset lisenssit
  • puutteet ammatillisten vaatimusten vastavuoroisessa tunnustamisessa.

Markkinoihin tai sosiokulttuurisiin tekijöihin liittyvät esteet

  • erilaiset liiketoimintatavat ja perinteet, kieliongelmat
  • pitkät välimatkat
  • paikallisten palveluntuottajien saamat tuet
  • toiminnan aloittamisen kustannukset
  • jälkihuollon vaatima kaupallinen läsnäolo
  • työntekijöiden puutteellinen ammattitaito / kallis kouluttaminen
  • kohtuuttomat maksuviivästykset, ongelmat rajat ylittävissä maksuissa
  • vaadittu aikaisempi toiminta alueella
  • tiedonsaantivaikeudet tarjouskilpailuissa
  • tarjouksen tekemisen hallinnolliset kustannukset
  • poikkeukset julkisten hankintojen kilpailuttamisessa.

Päivitetty 31.12.2002

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi