Julkaistu: 12.8.2003

Verkko ei enää vedä uusia käyttäjiä

Internetiä käytti keväällä 2003 yli 2,6 miljoonaa suomalaista eli kaksi kolmesta 15-74-vuotiaasta. Osuus oli kasvanut enää vain neljällä prosenttiyksiköllä edellisvuodesta. Alle 30-vuotiaista vain yksi kymmenestä ei ollut käyttänyt Internetiä, kun taas yli 60-vuotiaista Internetiä käyttämättömien osuus oli yli 80 prosenttia. Ikääntyneiden Internetin käyttäjien osuus on vuodesta 2000 lähtien pysynyt lähes samalla, alhaisella tasollaan muihin ikäryhmiin verrattuna.

Kuluttajien verkkokauppahankintojen arvo pysyi edellisvuoden tasolla, vuositasolle korotettuna noin 830 miljoonassa eurossa. Myös ulkomailta tehtyjen hankintojen arvo pysyi kutakuinkin ennallaan. Kaupan volyymin paikallaan pysymisestä huolimatta verkkokaupasta määrä kasvoi noin sadallatuhannella hengellä noin 530 000:een. Lisäksi noin miljoona 15-74-vuotiasta oli joskus aiemmin tehnyt verkkokaupasta hankintoja yksityistarkoituksiin.

Kasvussa pääsylippujen ja matkojen varaaminen

Palvelujen hankinta verkon välityksellä on tullut yhä suositummaksi. Pääsylippuja hankkineiden määrä kasvaa voimakkaasti, samoin matkojen ja hotellivarausten tilaukset. Kuitenkin kaksi kolmasosaa hankinnoista kohdistuu tavaroihin, jotka posti tai muu kuljetusliike tuo perille.


Päivitetty 12.8.2003

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi