Julkaistu: 23.4.2004

Sijoitusanalyytikko etsii houkuttelevia kohteita

Tarkastelen tässä artikkelissa osakemarkkinoiden ja tilastojen yhteyttä nimenomaan osakeanalyytikon näkökulmasta. Kuten markkinoilla yleensä, samoista lähtökohdista voidaan päätyä erilaisiin loppupäätelmiin. Niinpä arvioitani ei pidä yleistää markkinanäkemykseksi.

Sijoitusanalyytikon tehtävä on hyvin yksinkertainen: etsiä markkinoilta houkuttelevia sijoituskohteita, jotka ovat asiakkaille tuottoisia. Sijoittajat eivät voi eivätkä edes halua itse hallita kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Sijoitusanalyytikko etsii oleellisen tiedon, tiivistää sen selkeään muotoon ja esittelee idean asiakkaalle.

Analyytikon työn käytännön muodot ovat hyvin monipuoliset, mutta lähtökohta on aina osakkeen arvostuksen arvioiminen. Työvälineinä ovat ennusteet yhtiön tuloksesta ja näille ennusteille perustuvat arvostusmenetelmät; yleisimpinä kassavirtojen diskonttaaminen ja erilaiset suhteellisen arvostuksen mittarit. Laskelmat sinänsä ovat tarkkoja, mutta erilaisista oletuksista analyytikot voivat päätyä yksittäisen osakkeen kohdalla täysin vastakkaisiin näkemyksiin.

Tietolähteenä kaikki julkinen informaatio

Analyytikko käyttää työssään tietolähteinä kaikkea julkisesti saatavilla olevaa informaatiota, jolla voi olla vaikutus osakkeen arvoon. Yhtiön tulosennusteiden perustana ovat julkaistut vuosi- ja osavuositulokset. Nämä luvut ovat kuitenkin historiaa ja kaikilla samanlaiset. Analyytikon arvokas osaaminen alkaa hetkestä, johon yhtiön antamat tulostiedot päättyvät. Ennustamisen apuna käytettävää tietoa rajoittaa vain mielikuvitus. Mitattava numerotieto on arvokasta, mutta myös tunnelma, kokemus tai vaisto voi johtaa oikeaan näkemykseen.

Kaikkien markkinaosapuolten saatavissa oleva tilastotieto on yksi perusta osakeanalyysissa. Tiedon tuottajia on lähes rajattomasti: julkiset viranomaiset, yritykset, järjestöt, tutkimuslaitokset, korkeakoulut... Tilastojen käyttäjä on kiinnostunut tiedon laadusta, luotettavuudesta ja nopeasta raportoinnista. Internet on tuonut tarjolle mitä erilaisimpia ja eksoottisimpia tilastoaineistoja, joiden todellisesta sisällöstä käyttäjä ei kuitenkaan voi aina olla varma.


Päivitetty 23.4.2004

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi