Denna sida är arkiverad.

Uppgifter som publicerats efter 5.4.2022 finns på den förnyade webbplatsen.

Gå till den nya statistiksidan.

Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter

  Medeltal 10/1995- Maxvärde 10/1995- Minvärde 10/1995- 04/2015 03/2016 04/2016 Utsikter
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B2+B4+B7+D2)/4 11,6 22,9 -6,5 11,4 10,4 9,8 -
A2 Gamla förtroendeindikatorn = (B1+B2+B3+B4+C1)/5 6,0 19,4 -15,0 1,6 0,7 2,6 -
A3 Mikroindikatorn = (B2+D1+D2)/3 25,3 33,4 9,5 28,6 27,0 26,4 =
A4 Makroindikatorn = (B4+B7)/2 -0,5 22,8 -39,1 -3,8 -4,7 -5,5 -
B1 Egen ekonomi nu (nettotal) 3,8 9,8 -4,0 -0,4 -3,5 -0,7 --
- Bättre (%) 23,3 30,6 16,4 18,1 16,4 20,1  
- Sämre (%) 16,4 22,7 11,4 18,8 21,7 20,7  
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) 8,3 14,1 2,3 10,7 5,0 8,4 =
- Bättre (%) 25,7 33,4 18,2 28,4 23,6 27,8  
- Sämre (%) 11,3 17,7 6,6 11,1 15,4 14,7  
B3 Finlands ekonomi nu (nettotal) -3,4 29,5 -60,9 -26,2 -22,0 -19,0 -
- Bättre (%) 25,7 62,1 2,0 9,1 12,5 12,9  
- Sämre (%) 29,1 88,5 4,2 51,9 47,2 43,6  
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) 3,0 25,3 -27,1 5,0 2,9 4,4 =
- Bättre (%) 30,8 57,3 11,6 33,3 36,0 34,6  
- Sämre (%) 23,2 57,3 6,0 21,0 25,7 23,5  
B5 Inflationen nu (procent) 2,3 5,8 -2,0 0,7 0,2 0,5  
B6 Inflationen om 12 månader (procent) 2,2 4,6 0,6 1,2 1,3 1,3  
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) -4,1 27,6 -51,1 -12,5 -12,2 -15,4 -
- Mindre (%) 29,8 60,8 6,4 19,5 21,0 18,9  
- Mera (%) 35,0 83,3 6,9 41,8 41,7 45,6  
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) -1,4 7,6 -18,8 -2,8 -6,9 -2,7 =
- Minskat (%) 12,8 20,0 5,3 14,4 10,0 14,9  
- Ökat (%) 17,2 31,9 7,9 20,2 21,1 21,0  
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) 18,2 41,8 -14,2 18,6 21,0 19,9 =
- Fördelaktig tidpunkt (%) 44,5 62,4 29,6 47,0 46,7 46,8  
- Ofördelaktig tidpunkt (%) 26,3 45,7 17,7 28,4 25,6 26,9  
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) 10,5 36,8 -19,6 -0,1 1,7 0,6 -
- Bra tid (%) 57,9 80,7 33,4 49,5 51,4 49,7  
- Dålig tid (%) 36,5 58,5 15,5 46,1 45,2 47,0  
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) 17,1 42,0 -47,1 26,1 24,0 28,2 +
- Bra tid (%) 61,7 78,2 13,3 68,1 65,8 69,1  
- Dålig tid (%) 31,2 83,4 12,1 26,5 29,8 25,4  
D1 Hushållets penningsituation nu (nettotal) 28,4 35,1 14,7 33,0 29,9 29,0 =
- Kan spara (%) 59,5 70,0 38,6 64,2 65,5 63,3  
- Använder besparingar eller skuldsätter sig (%) 6,8 10,1 4,5 6,3 9,6 8,7  
D2 Hushållets möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) 39,3 52,2 10,9 42,2 46,1 41,9 =
- Kan spara (%) 73,9 82,3 56,6 75,6 78,8 75,6  
- Kan inte spara (%) 24,3 40,3 16,5 23,5 20,4 24,0  
D5 Hushållets avsikter att ta lån inom 12 månader (% av hushållen) 13,2 17,8 9,1 11,1 12,7 13,2 =
- Ja, säkert (%) 5,6 8,5 3,1 5,8 6,0 5,8  
- Eventuellt (%) 7,6 11,4 5,0 5,4 6,6 7,4  
E1 Köp av kapitalvaror 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (nettotal) -8,9 -2,4 -18,2 -11,6 -11,9 -11,7 -
- Mera (%) 21,5 30,8 13,9 17,3 17,5 17,7  
- Mindre (%) 32,8 40,4 26,5 32,2 33,2 34,3  
E2 Avsikter att köpa en bil (% av hushållen) 16,8 21,7 12,7 15,3 15,2 16,7 =
- Mycket sannolikt (%) 8,6 12,1 5,1 8,4 6,8 7,3  
- Ganska sannolikt (%) 8,2 10,4 5,3 6,9 8,4 9,4  
E4 Avsikter att köpa en bostad (% av hushållen) 7,0 11,3 4,1 7,4 5,2 6,6 -
- Ja, säkert (%) 3,0 5,2 1,3 3,1 2,2 2,4  
- Eventuellt (%) 4,0 6,2 2,2 4,3 2,9 4,3  
E5 Avsikter att använda pengar för bostadsombyggnad (% av hushållen) 18,8 27,0 9,8 22,7 18,9 19,7 =
- Mycket sannolikt (%) 12,4 19,0 5,0 15,6 12,4 12,9  
- Ganska sannolikt (%) 6,4 9,1 3,2 7,1 6,5 6,9  

Källa: Konsumentbarometern 2016, april. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tara Junes 029 551 3322, konsument.barometern@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma


Uppdaterad 27.4.2016

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. april 2016, Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter . Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 29.3.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2016/04/kbar_2016_04_2016-04-27_tau_001_sv.html