Ohjeita yritysvastaajille korona-aikana

Tilastokeskuksen tiedonkeruut jatkuvat myös koronavirusepidemian aikana.

Saatekirjeet ja tunnukset kyselyihin

Lähetämme suuren osan tiedonkeruista kertovista saatekirjeistä tuttuun tapaan postitse. Toivomme, että yritykset pystyvät lukemaan postin myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Mikäli henkilöstönne on siirtynyt etätöihin eikä teillä ole tiedonkeruukohtaisia tunnuksia tai salasanoja käytettävissänne, voitte olla yhteydessä Tilastokeskukseen uusien tunnusten saamiseksi. Parhaiten asia hoituu lähettämällä meille sähköpostia, ks. yhteystiedot.

Osassa tiedonkeruita lähestymme tiedonantajia sähköpostitse. Tällöin käyttäjätunnukset ja salasanat toimitetaan tietoturvasyistä erillään tiedonkeruusta kertovasta viestistä.

Yhteystiedot

Keruukohtaiset yhteystiedot löytyvät kunkin tiedonkeruun sivulta vasemmassa sivupalkissa. Tutustu tiedonkeruusivuihin. Yleisissä tiedonkeruita koskevissa kysymyksissä palvelemme yritys- ja yhteisövastaajia sähköpostitse osoitteessa vastaajatuki@tilastokeskus.fi. Mikäli asia koskee jotain tiettyä tiedonkeruuta, tarvitsemme yrityksen nimen ja y-tunnuksen sekä sen tiedonkeruun nimen, jota asia koskee. Palvelemme myös numerossa 029 551 2222 arkisin klo 9-15.

Keruiden eräpäivät ja lisäaika

Voitte tarkistaa keruiden eräpäivät eräpäiväkalenterista. Tarvittaessa voitte tiedustella jatkoaikaa ko. tiedonkeruun sivulta löytyvällä vastauslomakkeella tai olemalla yhteydessä Tilastokeskukseen (ks. yhteystiedot yllä). Jatkoaikaa ei voida myöntää kuukausittain toteutettaville keruille.

Lisätietoa vastaamisesta

Jos koette vastaamisen tässä tilanteessa vaikeaksi ja tarvitsette lisätietoa vastaamiseen liittyen, löydätte sitä palveluistamme yritystiedonantajille.