Ammattiluokitus 2010
1222
Mainos- ja tiedotusjohtajat
Johtavat, suunnittelevat ja koordinoivat mainonta-, suhdetoiminta- ja tiedotustoimintaa tai johtavat vastaavien palvelujen tuottamista asiakasyrityksille ja yhteisöille.
Tehtäviä:
- mainonta- ja suhdetoimintatoimenpiteiden suunnittelu, johtaminen ja koordinointi
- mainossopimuksista neuvotteleminen asiakkaiden tai sanomalehtien, radioasemien ja TV-kanavien, urheilu- ja kulttuuriorganisaatioiden ja mainostoimistojen kanssa
- yrityksen tai yhteisön saavutuksia, suunnitelmia ja näkökantoja koskevan informaation suunnitteleminen sen tuomiseksi lainsäätäjien, tiedotusvälineiden ja suuren yleisön tietoon
- mainonta- ja suhdetoimintahenkilöstön toiminnan johtaminen
- budjettien laatiminen ja hallinnointi, kulujen hallinta ja resurssien tehokkaan käytön varmistaminen
- toiminnallisten ja hallinnollisten menettelytapojen luominen
- päivittäisen toiminnan suunnitteleminen ja johtaminen
- henkilöstön valinnan, koulutuksen ja työsuorituksen valvonta
Esimerkkejä:
- tiedotusjohtaja
- viestintäjohtaja
- yhteysjohtaja (mainonta)
- johtaja (mainostoimisto, liikkeenjohto) [1]
Hakusana
- account director (mainonta)
- account director (tiedotus- ja suhdetoiminta)
- communications director
- creative director (mainonta)
- ilmoitusjohtaja
- johtaja (mainostoimisto, liikkeenjohto)
- lehdistöneuvos
- luova johtaja (mainonta)
- luovan suunnittelun johtaja
- mainostoimiston johtaja (liikkeenjohto)
- mediajohtaja
- projektijohtaja (mainonta)
- suunnittelujohtaja (mainonta)
- taiteellinen johtaja (mainostoimisto)
- tiedotusjohtaja
- tietopalvelujohtaja
- viestintäjohtaja
- yhteysjohtaja (mainonta)
- sijoittajasuhdejohtaja
...