Denna statistik har lagts ned.

Nya uppgifter produceras inte längre om statistiken.

Denna sida är arkiverad.

Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2004

År 2004 var bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten 1 957 miljoner euro, vilket är 4 procent högre än år 2003. Trafiken mellan Finland och utlandet stod för 1 618 miljoner euro, dvs. 83 procent. Inkomsterna av trafiken mellan andra länder var 339 miljoner euro.

Av inkomsterna kommer 58 procent, dvs. 1 141 miljoner euro, från verksamheten av de fartyg som registrerats i Finland. De finländska fartygens andel av bruttoinkomsterna har minskat under de senaste åren. Minskningen år 2004 var 8 procentenheter och året innan 6 procentenheter. År 2002 minskade den relativa andelen med 11 procentenheter, vilket dock berodde på att statistiken fr.o.m. det kompletterats med uppgifter om utländska tidsbefraktade fartyg.

Finländska och utländska tidsbefraktade fartygs bruttoinkomster
inom utrikessjöfarten 1985-2004, mn euro

Inkomsterna av sjötrafiken mellan Finland och andra länder erhålls till stor del av trafiken mellan Finland och andra EU-länder. År 2004 samlade trafiken mellan Finland och övriga EU-15-länder in totalt 1 315 miljoner euro. Detta motsvarar två tredjedelar av alla inkomster liksom tidigare år. Inkomsterna av trafiken mellan Finland och nuvarande EU-25-länder var 1,5 miljarder euro.

År 2004 uppgick trafikutgifterna till utlandet till totalt 647 miljoner euro. Ökningen från året innan var 49 miljoner euro, dvs. 8 procent. De finländska fartygens utgifter till utlandet var 246 miljoner euro och var därmed nästan oförändrade jämfört med året innan. De utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet var 401 miljoner euro. Av dem utgjordes två tredjedelar av tidsfraktavgifter till utlandet.

Finländska och utländska tidsbefraktade fartygs trafikutgifter till
utlandet inom utrikessjöfarten 1985-2004, mn euro

Av bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten stannade 1,3 miljarder euro kvar i Finland, då trafikutgifterna till utlandet dras av från bruttoinkomsterna för samtliga fartyg. Denna summa används för att täcka de kostnader som skall betalas här.

Statistiken "Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2004" bygger på uppgifter om 137 finländska fartyg och 98 utländska tidsbefraktade fartyg. Uppgifterna samlades från 46 rederier, fartygsägare eller andra uppgiftslämnare.

Inkomster inom utrikessjöfarten år 2004

Finländska fartygs inkomster

År 2004 minskade de finländska fartygens inkomster av utrikessjöfarten med närmare 100 miljoner euro. Inflödet av de finländska fartygens inkomster var totalt 1 141 miljoner euro, vilket är omkring tre femtedelar av de totala bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten. Den relativa andelen har sjunkit stadigt under de senaste åren.

Största delen av de finländska fartygens inkomster uppstod av trafiken mellan Finland och utlandet. Inkomsterna från detta trafikområde uppgick till 910 miljoner euro och från trafiken mellan andra länder till 231 miljoner euro.

Finländska fartygs bruttoinkomster efter trafikområde inom
utrikessjöfarten 1985-2004, mn euro

År 2004 var de finländska passagerarfartygens bruttoinkomster 654 miljoner euro, vilket motsvarar 57 procent av alla finländska fartygs bruttoinkomster. Jämfört med förra året sjönk de finländska passagerarfartygens bruttoinkomster med tio procent. Enligt Sjöfartsverkets statistik transporterade de finländska fartygen 8,2 miljoner passagerare under år 2004. Detta är åtta procent mindre än året innan. De finländska fartygens andel av passagerartrafiken var 51 procent.

De finländska torrlastfartygens inkomster var 15 procent mindre och de övriga fartygens inkomster (inkl. tankfartygs inkomster) 17 procent större än föregående år. Torrlastfartygens inkomster var 295 miljoner euro och de övriga fartygens inkomster 192 miljoner euro. Enligt Sjöfartsverkets statistik var de finländska fartygens andel av utrikes sjötransporten 32,7 procent år 2004. Det finländska tonnaget transporterade totalt 31,4 miljoner ton, dvs. 5 procent mindre än föregående år. De finländska torrlastfartygens och de s.k. övriga fartygens inkomster minskade sammanlagt lika mycket.

Finländska fartygs bruttoinkomster efter fartygstyp inom
utrikessjöfarten 1985-2004, mn euro

Av de finländska fartygens inkomster bestod 53 procent av passagerarinkomster år 2004. Passagerarinkomsterna utgjorde 610 miljoner euro, vilket är tio procent mindre än året innan. Av denna summa erhölls 160 miljoner euro av transport av passagerare och deras bilar samt av paketresor. Inkomsterna av försäljningen i restauranger och butiker uppgick till 450 miljoner euro, vilket var 13 procent mindre än föregående år.

Godstransporterna inom utrikessjöfarten gav upphov till inkomster på 442 miljoner euro, vilket är omkring 40 procent av de finländska fartygens bruttoinkomster. Inkomsterna av godstransporter var nästan oförändrade jämfört med föregående år (439 miljoner euro).

De finländska fartygens inkomster var störst under årets tredje kvartal i juli-september, då inkomsterna var 305 miljoner euro, vilket är 27 procent av hela årets inkomster. Inkomsterna var minst under det sista kvartalet, då de uppgick till 269 miljoner euro.

Inkomster av tidsbefraktade utländska fartyg

År 2004 var de tidsbefraktade utländska fartygens bruttoinkomster av utländsk sjöfart 816 miljoner euro, vilket är 175 miljoner euro, dvs. 27 procent mer än året innan. Andelen tidsbefraktade utländska fartyg var 42 procent av samtliga fartygs bruttoinkomster.

Av de tidsbefraktade utländska fartygens inkomster härrörde 87 procent, dvs. 707 miljoner euro, från trafiken mellan Finland och utlandet. Inkomsterna av trafiken mellan andra länder uppgick till 109 miljoner euro.

Utländska tidsbefraktade fartygs bruttoinkomster efter trafikområde
inom utrikessjöfarten 1985-2004, mn euro

De tidsbefraktade utländska fartygens bruttoinkomster av godstransporter inom utrikessjöfarten uppgick år 2004 till 473 miljoner euro, vilket är nästan 130 miljoner euro mer än året innan. Inkomsterna av transport av passagerare samt försäljningen i restauranger och butiker ökade totalt med 17 procent från året innan och uppgick till 295 miljoner euro.

De tidsbefraktade utländska passagerarfartygens inkomster var 405 miljoner euro år 2004. Detta är hälften av alla tidsbefraktade utländska fartygs inkomster. De tidsbefraktade utländska torrlastfartygens inkomster uppgick till 258 miljoner euro och de övriga fartygens inkomster totalt till 153 miljoner euro.

Trafikutgifter till utlandet år 2004

De finländska fartygens och de utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet uppgick år 2004 totalt till 647 miljoner euro, vilket är 8 procent högre än året innan. De finländska fartygens andel av utgifterna var 38 procent (246 mn €) och de utländska tidsbefraktade fartygens andel 62 procent (401 mn €). De finländska fartygens trafikutgifter till utlandet var nästan oförändrade jämfört med föregående år. De tidsbefraktade utländska fartygens trafikutgifter till utlandet ökade däremot med omkring 13 procent.

62 procent av de finländska fartygens trafikutgifter var passagerarfartygens kostnader, dvs. 152 miljoner euro. De finländska torrlastfartygens trafikutgifter till utlandet var 65 miljoner euro och de övriga fartygens 29 miljoner euro.

De finländska fartygens största utgiftspost till utlandet var år 2004, liksom tidigare år, hamnavgifterna. Dessa utgifter var 76 miljoner euro, vilket motsvarar närmare en tredjedel av alla finländska fartygs trafikutgifter till utlandet. Kostnaderna för anskaffningar för restauranger och butiker var nästan lika stora, dvs. 74 miljoner euro.

De finländska fartygens trafikutgifter till utlandet efter utgiftstyp
inom utrikessjöfarten år 2004

Bränslekostnaderna var den tredje största utgiftsposten, dvs. 46 miljoner euro, vilket är 15 procent mera än föregående år. De övriga kostnaderna till utlandet, bl.a. reparationskostnader och försäkringspremier, uppgick totalt till 51 miljoner euro.

Andelen bränslekostnader av samtliga kostnader till utlandet hos
finländska fartyg inom utrikessjöfarten och medelpriset på råolja
1985-2004

De utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet uppgick till 401 miljoner euro, vilket var en ökning på 47 miljoner euro från föregående år. Den största utgiftsposten var tidsbefraktningsutgifterna. Deras andel av alla utgifter var 65 procent. Tidsbefraktningsutgifterna uppgick till 259 miljoner euro. Hamnavgifterna uppgick till 74 miljoner euro, vilket är ungefär en tredjedel mer än året innan. De övriga utgifterna, som omfattar bl.a. bränslen, reparationskostnader och försäkringspremier, uppgick totalt till 68 miljoner euro. Närmare hälften av de övriga utgifterna var anskaffningar från utlandet för restauranger och butiker.

Andelen tidsbefraktningsutgifter hos utländska tidsbefraktade fartyg av
samtliga utgifter till utlandet inom utrikessjöfarten 1985-2004


Senast uppdaterad 28.10.2005

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten [e-publikation].
ISSN=1799-3326. 2004, Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2004 . Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 29.3.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/mltm/2004/mltm_2004_2005-10-28_kat_001_sv.html