Det finns en nyare publikation över denna statistik.

Den nyaste publikationen: Konsumentbarometern 2019, april

Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter

  Medeltal 10/1995- Maxvärde 10/1995- Minvärde 10/1995- 05/2014 04/2015 05/2015 Utsikter
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B2+B4+B7+D2)/4 11,9 22,9 -6,5 8,7 11,4 15,5 +
A2 Gamla förtroendeindikatorn = (B1+B2+B3+B4+C1)/5 6,3 19,4 -15,0 -2,0 1,6 3,4 -
A3 Mikroindikatorn = (B2+D1+D2)/3 25,2 33,4 9,5 26,2 28,6 29,6 +
A4 Makroindikatorn = (B4+B7)/2 -0,0 22,8 -39,1 -6,5 -3,8 2,6 =
B1 Egen ekonomi nu (nettotal) 4,0 9,8 -4,0 -2,8 -0,4 1,6 -
- Bättre (%) 23,5 30,6 16,5 17,6 18,1 19,4  
- Sämre (%) 16,3 22,7 11,4 22,2 18,8 17,9  
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) 8,4 14,1 2,3 4,3 10,7 8,4 =
- Bättre (%) 25,7 33,4 18,2 22,0 28,4 27,1  
- Sämre (%) 11,2 17,6 6,6 14,4 11,1 12,6  
B3 Finlands ekonomi nu (nettotal) -2,4 29,5 -60,9 -19,5 -26,2 -20,9 -
- Bättre (%) 26,5 62,1 2,0 13,3 9,1 11,8  
- Sämre (%) 28,0 88,5 4,2 45,3 51,9 46,3  
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) 3,2 25,3 -27,1 3,6 5,0 11,9 +
- Bättre (%) 30,8 57,3 11,6 33,8 33,3 41,5  
- Sämre (%) 22,9 57,3 6,0 24,2 21,0 16,5  
B5 Inflationen nu (procent) 2,4 5,8 -2,0 2,9 0,7 0,6  
B6 Inflationen om 12 månader (procent) 2,2 4,6 0,6 2,6 1,2 1,2  
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) -3,3 27,6 -51,1 -16,5 -12,5 -6,6 =
- Mindre (%) 30,4 60,8 6,4 18,4 19,5 25,8  
- Mera (%) 34,2 83,3 6,9 47,3 41,8 36,4  
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) -1,1 7,6 -18,8 -8,2 -2,8 -8,7 --
- Minskat (%) 12,9 20,0 5,3 9,5 14,4 9,9  
- Ökat (%) 16,9 31,9 7,9 23,0 20,2 24,1  
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) 18,2 41,8 -14,2 4,6 18,6 16,1 =
- Fördelaktig tidpunkt (%) 44,5 62,4 29,6 39,4 47,0 47,0  
- Ofördelaktig tidpunkt (%) 26,2 45,7 17,7 34,8 28,4 30,9  
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) 10,8 36,8 -19,6 6,1 -0,1 2,9 -
- Bra tid (%) 58,2 80,7 33,4 53,7 49,5 51,7  
- Dålig tid (%) 36,2 58,5 15,5 40,8 46,1 43,9  
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) 16,9 42,0 -47,1 8,4 26,1 26,8 +
- Bra tid (%) 61,6 78,2 13,3 54,4 68,1 68,6  
- Dålig tid (%) 31,2 83,4 12,1 39,5 26,5 26,6  
D1 Hushållets penningsituation nu (nettotal) 28,2 35,1 14,7 30,8 33,0 32,2 +
- Kan spara (%) 59,3 70,0 38,6 63,9 64,2 63,9  
- Använder besparingar eller skuldsätter sig (%) 6,7 10,1 4,5 7,3 6,3 6,4  
D2 Hushållets möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) 39,0 52,2 10,9 43,5 42,2 48,1 +
- Kan spara (%) 73,7 82,3 56,6 77,7 75,6 79,6  
- Kan inte spara (%) 24,4 40,3 16,5 21,6 23,5 19,3  
D5 Hushållets avsikter att ta lån inom 12 månader (% av hushållen) 13,2 17,8 9,1 11,0 11,1 11,7 -
- Ja, säkert (%) 5,6 8,5 3,1 4,8 5,8 4,9  
- Eventuellt (%) 7,6 11,4 5,2 6,2 5,4 6,7  
E1 Köp av kapitalvaror 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (nettotal) -8,7 -2,4 -18,2 -14,6 -11,6 -12,4 --
- Mera (%) 21,7 30,8 13,9 13,9 17,3 16,8  
- Mindre (%) 32,7 40,4 26,5 34,3 32,2 33,4  
E2 Avsikter att köpa en bil (% av hushållen) 16,8 21,7 12,7 14,2 15,3 17,4 +
- Mycket sannolikt (%) 8,6 12,1 5,1 6,7 8,4 8,1  
- Ganska sannolikt (%) 8,2 10,4 5,3 7,6 6,9 9,3  
E4 Avsikter att köpa en bostad (% av hushållen) 7,0 11,3 4,1 7,5 7,4 6,4 -
- Ja, säkert (%) 3,1 5,2 1,3 3,3 3,1 2,8  
- Eventuellt (%) 4,0 6,2 2,2 4,2 4,3 3,6  
E5 Avsikter att använda pengar för bostadsombyggnad (% av hushållen) 18,8 27,0 9,8 19,3 22,7 19,1 =
- Mycket sannolikt (%) 12,4 19,0 5,0 14,5 15,6 13,3  
- Ganska sannolikt (%) 6,4 9,1 3,2 4,8 7,1 5,9  

Källa: Konsumentbarometern 2015, maj. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, konsument.barometern@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala


Uppdaterad 27.5.2015

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumentbarometern [e-publikation].
ISSN=1799-2176. maj 2015, Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter . Helsinki: Statistikcentralen [hänvisat: 20.5.2019].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2015/05/kbar_2015_05_2015-05-27_tau_001_sv.html