- Tämä juttu on arkistoitua sisältöä, joka tarjotaan luettavaksi sellaisenaan. Tämän vuoksi siinä voi olla saavutettavuusongelmia.
Entistä useammat hyödynsivät pidentyneitä kauppojen aukioloaikoja
Jo lähes puolet kuluttajista on hyödyntänyt kauppojen pidentyneitä aukioloaikoja.
Jo lähes puolet kuluttajista on hyödyntänyt kauppojen pidentyneitä aukioloaikoja.
Kaikista 15–84-vuotiaista noin 45 prosenttia oli käynyt elokuussa viikonloppuisin kaupoissa uusilla pidentyneillä aukioloajoilla. Arkisin hyödyntäjiä oli 37 prosenttia, mikä oli huomattavasti maaliskuuta suurempi osuus (27 %).
Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin puhelinhaastattelujen päätteeksi kysyttiin vastaajilta, ovatko he hyödyntäneet pidentyneitä aukioloaikoja maaliskuussa ja elokuussa. Kaupoissa käynti pidenneinä aukioloaikoina näyttää lisääntyneen maaliskuusta elokuuhun monissa väestöryhmissä.
Miehet ovat hyödyntäneet pidentyneitä aukioloaikoja enemmän kuin naiset (kuvio 1). Sukupuolten välinen ero ei ole kaventunut maaliskuusta elokuuhun.
Kuvio 1. Uusien aukioloaikojen hyödyntäjät sukupuolen mukaan maalis- ja elokuussa 2016, %
Lähde: Tilastokeskus, huhti- ja syyskuun kuluttajabarometrit
Nuorimmassa ryhmässä viikonloppuisin uusia aukioloaikoja hyödyntäneiden osuus ei ole lisääntynyt, mutta 50 vuotta täyttäneiden ryhmissä osuus on kasvanut selvästi (kuvio 2).
Kuvio 2. Uusien aukioloaikojen hyödyntäjät iän mukaan maalis- ja elokuussa 2016, %
Lähde: Tilastokeskus, huhti- ja syyskuun kuluttajabarometrit
Myös arki-iltojen pidentyneitä aukioloaikoja hyödyntäneiden osuudet ovat lisääntyneet selvästi, mutta osuudet jäävät kuitenkin viikonloppuja pienemmiksi.
Alueittain tarkasteltuna pidentyneiden aukioloaikojen hyödyntäminen on yleistynyt arkisin enemmän kuin viikonloppuisin. Pääkaupunkiseudulla uusia aukioloaikoja hyödynnetään eniten (kuvio 3). Arkisin ero muihin alueisiin on suurempi kuin viikonloppuisin. Osaselittäjä on varmaankin auki olevien kauppojen määrässä. Tiheästi asutuilla alueilla arki-iltoina myös muut kuin päivittäistavarakaupat voivat olla kannattavasti auki.
Kuvio 3. Uusien aukioloaikojen hyödyntäjät suuralueen mukaan maalis- ja elokuussa 2016, %
Lähde: Tilastokeskus, huhti- ja syyskuun kuluttajabarometrit
Pohjois-Suomessa hyödyntäjien osuus on laskenut. Syystä ei ole tietoa. Ehkä kaupat ovat supistaneet aukioloja keväästä tai asiakkaat ovat palanneet entisiin asiointiaikoihin.
Asiakkaista monet ovat hyödyntäneet ostoksia tehdessään kauppojen tarjoaman kasvaneen aikajouston. Kaupoille jää arvioitavaksi, ovatko uudet aukioloajat kannattavia. Olettavasti ostoihin käytettävä rahamäärä ei paljoa lisäänny, mutta ehkä uusi palvelu hidastaa nettikaupan kasvua jonkin verran.
Kaupan myyntitilastojen mukaan suuret kaupat ovat saaneet lisää asiakkaita ja myyntiä aukioloaikojen pidennyttyä. Pienten kauppojen myynti on laskenut. Onko muutos pysyvä, se jää nähtäväksi.
Juha Nurmela vastaa Tilastokeskuksessa kulutustutkimuksesta, Pertti Kangassalo kuluttajabarometristä.